Kenmerken schooltijd (6 tot 12)
Cognitieve ontwikkeling:
-
passen logische operaties toe op problemen
-
kunnen decentreren (zaken vanuit verschillende
invalshoeken bekijken)
-
geheugenstrategieën (metageheugen)
-
verbetering van pragmatiek
-
bewustzijn/zelfmonitoring
Sociale ontwikkeling/persoonlijkheidsontwikkeling:
-
gebruiken psychische eigenschappen om zichzelf te
definiëren. Het zelfbesef wordt gedifferentieerd.
-
Gebruik van sociale vergelijking om iemands status en
identiteit te bepalen
-
Eigenwaarde (ontwikkeling va besef van wat men wel en
niet kan)
-
Benaderen sociale problemen met het doel het respect van
anderen te behouden en te accepteren wat de maatschappij juist vindt.
-
Ontstaan van verschillen tussen vriendschapspatronen van
jongens en meisjes. Jongens gaan vooral in groepen/ meisjes meestal in paren
bron: Ontwikkelingspsychologie - Robert Stephen Feldman
YOUR 9-11 YEAR OLD
Tweens: The Golden Age of Childhood
Tweens are usually pretty “happy campers,” both at home and in school. Curious, and engaged, playful and industrious – puberty has not hit too hard yet!
bron: http://parents.lego.com/en-us/ChildDevelopment/default.aspx
Lego Child Development
Tweens: The Golden Age of Childhood
Tweens are usually pretty “happy campers,” both at home and in school. Curious, and engaged, playful and industrious – puberty has not hit too hard yet!
bron: http://parents.lego.com/en-us/ChildDevelopment/default.aspx
Geen opmerkingen:
Een reactie posten