maandag 14 mei 2012

Week 3 - Kenmerken

Kenmerken schooltijd (6 tot 12)
Cognitieve ontwikkeling:
-       passen logische operaties toe op problemen
-       kunnen decentreren (zaken vanuit verschillende invalshoeken bekijken)
-       geheugenstrategieën (metageheugen)
-       verbetering van pragmatiek
-       bewustzijn/zelfmonitoring

Sociale ontwikkeling/persoonlijkheidsontwikkeling:
-       gebruiken psychische eigenschappen om zichzelf te definiëren. Het zelfbesef wordt gedifferentieerd.
-       Gebruik van sociale vergelijking om iemands status en identiteit te bepalen
-       Eigenwaarde (ontwikkeling va besef van wat men wel en niet kan)
-       Benaderen sociale problemen met het doel het respect van anderen te behouden en te accepteren wat de maatschappij juist vindt.
-       Ontstaan van verschillen tussen vriendschapspatronen van jongens en meisjes. Jongens gaan vooral in groepen/ meisjes meestal in paren

bron: Ontwikkelingspsychologie - Robert Stephen Feldman

Lego Child Development

YOUR 9-11 YEAR OLD
Tweens: The Golden Age of Childhood
Tweens are usually pretty “happy campers,” both at home and in school. Curious, and engaged, playful and industrious – puberty has not hit too hard yet!


















bron: http://parents.lego.com/en-us/ChildDevelopment/default.aspx



Geen opmerkingen:

Een reactie posten